We staan in de spotlights!
Met trots kunnen we melden dat De Kapiteinssloep deze maand te vinden is in de rubriek “Goed Gebruikt” van het blad Motorboot. In deze editie wordt één van onze prachtige occasions uitgelicht—Het is altijd fijn als een mooie, goed onderhouden sloep wordt opgemerkt.
Lees snel verder!

KARAKTERVOLLE SCHOONHEID
De Kapiteinssloep is een begrip onder sloepvaarders. Het tijdloze ontwerp en de elegante wijze waarmee de sloep door het water glijdt trekt de aandacht. De Kapiteinssloepen hebben standaard een massief houten betimmering en mede door de
vele lagen blanke lak heeft de sloep een luxe uitstraling. De hoge bouwkwaliteit draagt eraan bij dat de Kapiteinssloepen ook gebruikt heel gewild zijn.
In 1992 ontwikkelde de Loosdrechtse jachtbouwer Dorus Wajer De Kapiteinssloep. Hij had daarbij voor ogen dat hij
de ‘mooiste sloep van Nederland’ wilde bouwen. Het moest een karaktervolle en comfortabele sloep worden
met een klassieke, herkenbare belijning om generaties mee te gaan. Geïnspireerd door de Engelse sloepen werd het
een overnaadse sloep met een mooie zeeg, een zware rechte steven en een in verhouding kleine spiegel, geheel boven de waterlijn.
IMMENS POPULAIR
Het ontwerp is in samenwerking met Rik Homan afgestemd op de eisen van die tijd. Blikvangers zijn onder andere het brede massief houten potdeksel, het houten interieur en het forse aangehangen roer. Vanwege het succes verhuisde de werf al snel naar een grotere locatie in Heeg. Er zijn al meer dan 300 Kapiteinssloepen gebouwd en deze hebben nog niets ingeboet qua populariteit. De Kapiteinssloep van 7 en 8 meter zijn de meest gebouwde varianten.
In het begin werden er ook casco’s verkocht en er was kortstondig een 6 meter versie. Na bouwnummer 48 zijn
alle schepen door de werf zelf afgebouwd. In 2006 bedacht en ontwierp Dorus Wajer de Wajer 37, een snelvarend zeewaardig jacht waarop je net als bij de sloep met veel mensen in de kuip kan verblijven. Het was het begin van een nieuwe internationale fase voor het bedrijf Wajer.
HETTINGA JACHTSERVICE
Frank Hettinga en zijn vrouw Esther zijn al vanaf 1998 betrokken bij de bouw van de Kapiteinssloep en hebben
daarnaast veel ervaring opgedaan met het refitten en onderhouden ervan. Hettinga Jachtservice is inmiddels de eigenaar van het merk, de mallen, de productie- en
verkooprechten van De Kapiteinssloep. Zij kunnen daardoor op bestelling nog steeds nieuwe Kapiteinssloepen
bouwen. De bouw van de casco’s en de afbouw ervan geschiedt al vanaf het eerste schip door Friese bedrijven. Zo
kan de kwaliteit blijvend worden gewaarborgd.
Hettinga Jachtservice biedt een unieke service aan voor eigenaren van Kapiteinssloepen, bestaande uit een servicepakket waarmee zij de eigenaren volledig ontzorgen. Alle mogelijke onderhoudsklussen, de winterstalling inclusief
het halen en brengen van het schip behoren daarbij tot de mogelijkheden. Een nieuwe trend is het (hybride) elektrificeren van de sloepen. Alle Kapiteinssloepen zijn voorzien van een uniek bouwnummer en de werf heeft en bewaart alle
documentatie met betrekking tot de bouw. Ook het periodieke en groot onderhoud dat zij uitvoeren wordt aan het
dossier toegevoegd. Zo blijft de historie van de schepen bekend. Uiteraard biedt Hettinga ook gebruikte Kapiteinssloepen aan. Voordat deze worden aangeboden worden de schepen helemaal nagelopen. Waar nodig worden onderhoud
en reparaties uitgevoerd. Frank Hettinga: “Schepen die door ons zijn gerefit kunnen we bij wijze van spreken
mooier dan nieuw opleveren. We kunnen alles wat nodig is vervangen met originele onderdelen of nieuw maken. We
weten exact hoe de schepen in elkaar zitten en garanderen op die manier dat het schip origineel blijft. We zijn ervan
overtuigd dat we kwaliteit leveren en daarom geven we twee jaar garantie op de door ons gerefitte schepen.”
DORUS WAJER
Dorus komt nog bijna wekelijks langs bij Hettinga Jachtservice. Zijn betrokkenheid bij de Kapiteinssloep is nog altijd
groot. Zo is hij ook regelmatig aanwezig op bootshows en gaan Frank en Dorus graag samen het water op. De afgelopen Hiswa was heel bijzonder, want daar ontving Dorus Wajer de Oeuvreprijs 2025 van de Hiswa. Dit vanwege zijn
grote bijdrage aan de Nederlands jachtbouw en de oprichting van Wajer Yachts. De jury was dan ook van mening dat
Dorus Wajer als uitmuntende jachtbouwer deze prijs ten volle heeft verdiend.
GETEST DOOR MOTORBOOT
De titel van de test in de Motorboot van februari 1997 luidt: “Varen met een rijk gevoel.” De sloep waarmee gevaren
wordt is de 7 meter in de Classic uitvoering. In de versie waarmee toen werd gevaren had de eigenaar gekozen om
de stuurkolom direct achter de motorkist te plaatsen. De klant had de mogelijkheid om vrijwel alles te bepalen, want
er was geen standaarduitvoering. Het valt Albert Eefting tijdens de testvaart op dat hij door vrijwel alle toeschouwers
min of meer jaloers wordt nagestaard. Hij is ook lovend over de vaareigenschappen en noemt daarbij onder andere dat de Kapiteinssloep nauwkeurig naar het roer luistert, koersvast is – ook als het roer wordt losgelaten – en
een kleine draaicirkel heeft. Zelfs langdurig achteruitvaren is geen probleem. De romp van de sloep is gemaakt van polyester die diktes heeft van 15mm in de kiel aflopend naar 8mm bij de boorden. In het casco worden zware irokohouten wrangen geplaatst die ook onderdeel zijn van de motorfundatie. Daarmee en in combinatie met het massief houten boeisel wordt een zeer degelijke romp verkregen. Al het hout wordt eerst verzadigd met epoxy en daarna voorzien van vijf lagen 2-componentenlak. Zo kan het hout niet meer werken en is er veel minder onderhoud nodig. Al het hout is waar mogelijk rond gefreesd. Bij het monteren van het hout wordt zorgvuldig gekeken naar de lijnen van het schip en loopt het houtwerk mee met de rondingen in het schip. Het dek is van massief teak en geheel verlijmd en heeft een klassiek getand vissingstuk. De bronzen kikkers van het testschip zijn verzonken in het potdeksel en er zijn koperen strippen ingelaten in het hout om schavielen te voorkomen.
De sloep heeft zowel voor- als achterin banken in V-vorm met daarin voldoende bergruimte. Tijdens het varen valt op
dat de tweecilinder Volvo dieselmotor van 10 pk weinig geluid maakt. Elektrisch was en is ook mogelijk.
In juli 2002 test Albert Eefting ook een 8 meter versie. Deze sloep heeft dezelfde mooie lijnen als de 7 meter versie, de
gedegen bouwwijze is vergelijkbaar maar de sloep is een flinke slag groter. Het testschip betreft de Comfort uitvoering. Hierbij heeft de sloep ook een achterdek met daarvoor een brede ergonomisch gevormde stuurbank. Mede door de verstelbare stuurkolom is het besturen van de sloep heel comfortabel. Voor extra gebruiksgemak heeft
het testschip een kombuis met spoelbakje en een koelbox. Er is ook een elektrisch pomptoilet aanwezig dat in een
kast onder het gangboord is ingebouwd. Voor privacy dient wel de buiskap opgezet te worden. Voor extra comfort op
koude dagen kan de warme lucht van de motor door meerdere uitstroomopeningen boven de vloer worden geleid. Er
was ook een afneembare kajuit leverbaar waarmee je er een volledige kajuitsloep van kon maken met zes patrijspoorten en een teakhouten betimmering. Het varen met de 8 meter versie met een Volvo MD2030 3-cilinder diesel van
29pk blijkt een bijzondere ervaring. Met name het lage geluidsniveau van de motor draagt bij aan het gevoel van rust
en comfort.



DE ‘IL NOBILE’
De Kapiteinssloep die we nader hebben bekeken is een 7,20 m lange boot met bouwnummer 214 van 2006 in de
Comfort uitvoering. Daarmee verenigt de il Nobile de lengte van de geteste 7,20 en de uitvoering van de 8,30. De il Nobile is een door de werf onderhouden Kapiteinssloep, gebouwd in mahoniehout. De kleur van de romp is helder wit
met een donkerblauwe waterlijn. Het schip heeft de verstelbare stuurpaal met de ergonomische bank erachter voor
comfortabele vaartochten. Als extra’s heeft de il Nobile onder andere vloerverwarming met meerdere uitstroomopeningen boven de vloer en, heel bijzonder, een luxe blauwe kussenset met geïntegreerde verwarming. Denk daarbij aan de stoelverwarming van een auto. Zo kun je je vaarseizoen aanzienlijk verlengen. Er is ook een zwaardere
Volvo dieselmotor aan boord, de D1-20 met 19 pk. De vraagprijs van dit schip is € 59.000,-. * Bron: Motorboot, Edwin de Veld
KAPITEINSSLOEP COMFORT 2006
AFMETINGEN
Lengte over alles 7,20 m
Lengte waterlijn 6,70 m
Breedte 2,50 m
Diepgang 0,65 m
Kruiphoogte 1,15 m met kap omhoog
CASCO
Waterverplaatsing circa 1.450 kg
Materiaal polyester
Rompvorm overnaadse rondspantromp met wijnglasspiegel
CE-certificering C-6
TANKS
Brandstof 50 l
VOORTSTUWING
Motorisering Volvo D1-20 19 pk met hydraulische koppeling
Besturing hydraulisch
Schroefas hydraulische koppeling met druklager, homokineet en watergesmeerde glasvezel schroefas
ELEKTRISCHE INSTALLATIE
Boordnet 12V
Accu’s 1x 60 Ah
PRESTATIES
Topsnelheid 7 knopen
Kruissnelheid 5,8 knopen
PRIJZEN
Prijs ‘il Nobile’ € 59.000,- btw betaald
Belangrijkste extra’s :massief hoogglans gelakt mahoniehout, verstelbare stuurpaal, luxe kussen set met geïntegreerde verwarming, vloerverwarming via uitblaas roosters, titanium gecoate beslagen, hydraulische koppeling.
