In een tijdperk waarin duurzaamheid en CO2-reductie steeds belangrijker worden, is de elektrische aandrijving bezig aan haar opmars op het water. Waar de elektromotor eerst voornamelijk een vrijwillige keuze was vanuit rust, reukloos varen en gemak, worden booteigenaren nu door regionale wet- en regelgeving gedwongen over te stappen naar een elektrische aandrijving. Denk hierbij aan de gemeente Amsterdam die tussen 2025 en 2030 overgaat op uitstootvrije voer- en vaartuigen in de binnenstad. Met Amsterdam nog 18 steden die de uitstoot in het centrum aan banden leggen zoals Leiden, Utrecht, Amersfoort, Maastricht en Rotterdam.
Wanneer elektrisch varen?
Er is voor elk gebruik en elke boot een passende elektromotor. Rekening houdend met het kostenniveau zijn er een aantal situaties waarin 100% elektrisch varen het meest toegankelijk is:
- Dagtochten en varen op het binnenwater
Met voldoende capaciteit in de accu’s is elektrisch varen ideaal voor het maken van dagtochten en varen op het binnenwater. Effectieve vaartijden van 5 tot 6 uur is goed mogelijk binnen een aanvaardbaar budget. - Regelmatig varen binnen (binnenstedelijke) milieuzones en natuurgebieden
Door wet- en regelgeving rondom CO2-reductie zijn er steeds meer steden en gebieden waar met een verbrandingsmotor niet meer gevaren mag worden. Met een elektromotor bent u overal welkom waar gemotoriseerd varen niet is toegestaan. - Duurzaam leven
Met het oog op de toekomst en duurzaamheid is elektrisch varen een milieubewuste keuze. Een elektromotor is emissievrij tijdens het gebruik en draagt zo bij aan betere luchtkwaliteit ter plaatse (denk aan de stadscentra). Als de gebruikte stroom op een groene manier wordt opgewekt, wordt de totale uitstoot verminderd.
Een hybride aandrijving is voor veel boten een goede oplossing om te kunnen blijven varen in milieu zones in binnensteden en natuurgebieden. Rekening houdend met de voor- en nadelen van deze aandrijfvorm zijn de volgende situaties het meest geschikt:
- Veel vaaruren en weinig tijd om te laden
Als er op één dag lange tochten gemaakt worden en er tussendoor weinig tijd is om accu’s rustig op te laden of geen mogelijkheden zijn voor snel laden, dan heeft de parallel hybride opstelling de voorkeur. Als de accu van de elektromotor leeg is, kan de verbrandingsmotor worden gebruikt. - Behoefte aan flexibiliteit
Als het grootste deel van het vaargebied zich bevindt buiten milieu zones, maar men toch de vrijheid wil behouden om overal te mogen varen, is hybride een goede optie. Dit geldt ook voor situaties waarin men onafhankelijk wil zijn van oplaadpunten. - Lagere investering (voor bestaande boten)
Bij een parallel hybride aandrijving wordt er vaak een lichtere elektromotor geplaatst dan bij een 100% elektrische aandrijving noodzakelijk is om op de meeste wateren te kunnen varen. Ook de capaciteit van het bijbehorende accupakket is kleiner. Hierdoor is de benodigde investering vaak kleiner dan bij de ombouw naar een vol elektrische aandrijving. - Keuze tussen stilte en motorgeluid
Er zijn eigenaren die op bepaalde momenten willen genieten van rust en stilte. Op andere momenten blij worden van het geluid van een soepel draaiende 3-cilinder. Met een parallel hybride opstelling zijn beide situaties mogelijk ( * Bron, De Stille Boot )
Inmiddels al vier jaar werken wij samen met Waterworld voor het leveren en door ontwikkelen van gedegen systemen voor het elektrisch varen, of dit nu volledig elektrisch is of hybride.
Beide systemen zijn is bij ons mogelijk en zijn we er bekend mee. Wilt u meer informatie betreft de systemen kunt u altijd contact met ons opnemen.